Ce impact au călătoriile asupra modului în care copiii învață limbi străine?

Bun venit în lumea fascinantă a călătoriilor lingvistice! În acest articol, echipa Bright Kids vă dezvăluie cum experiențele de călătorie pot reprezenta un factor cheie în dezvoltarea competențelor lingvistice ale copiilor noștri.

Călătoriile sunt un instrument puternic care poate îmbunătăți semnificativ procesul de învățare a limbilor străine la copii.

Să ne gândim și la experiențele noastre de călătorie, la toate situațiile în care am fost nevoiți să recurgem la limba engleză, limba franceză, limba spaniolă, sau o altă limbă de circulație internațională, pentru a ne putea descurca. De altfel, am observat că o bună parte dintre elevii Bright Kids vin tocmai din familii care întâmpină dificultăți în a folosi limbile străine. Ne bucurăm să vedem că părinții își conștientizează punctele slabe și le oferă copiilor lor oportunități de a depăși astfel de bariere în calea succesului lor.

Îmbinând distracția cu învățarea în călătoriile lingvistice

Ca profesori de limbi străine, dar și părinți, observăm cu entuziasm impactul captivant pe care călătoriile îl au asupra modului în care copiii învață să stăpânească limbi străine. Iată 8 astfel de beneficii pe care le au călătoriile asupra învățării limbilor străine:

1. Expunere imersivă la limbă:

Călătoriile îi expun pe copii la folosirea autentică a limbii în situații de viață reală. Una e limba engleză din manual, și cu totul alta e cea de pe străzile Londrei, Manchester-ului sau din diferitele state americane.

Conversațiile cu localnicii și interacțiunile zilnice într-o țară străină îmbunătățesc înțelegerea nuanțelor limbii. De la diferite onomatopee, la regionalisme și expresii argotice urbane, limbile străine sunt vorbite diferit de utilizatorii nativi, față de cei care le studiază.

În plus, copiii învață foarte bine prin imitare, deci e un mare avantaj să poată imita un vorbitor nativ. Ne referim aici mai ales la partea fonetică, la pronunția și tonalitatea specifice fiecărei limbi străine.

2. Context cultural:

Expunerea la culturi diferite trezește curiozitatea și empatia copiilor. Pentru copiii români, e deosebit de interesant să observe, spre exemplu, „cultura respectului” – specifică țărilor asiatice, dar și relaxarea vestică, specifică americanilor.

Bucătăriile specifice fiecărei etnii, îmbrăcămintea tradițională, obiceiurile și tradițiile, credința diverselor popoare – toate pot fi puncte de plecare în discuțiile interculturale și motive de uimire și admirație.

Înțelegerea contextelor culturale îmbunătățește înțelegerea și abilitățile de comunicare în limbă. Toți oamenii lumii simt aceleași emoții, însă diferă cauzele emoțiilor. De aceea, e important să descoperi diferitele „legi” sociale din lume, pentru a evita conflicte izvorâte din ignoranță sau dintr-o comunicare deficitară.

3. Motivație și implicare:

Experiențele de călătorie stimulează simțul aventurii și curiozitatea, motivându-i pe copii să învețe limbile străine cu mai mare entuziasm.

De altfel, întotdeauna învățăm cu succes atunci când ne distrăm, când „lecția” ne trezește interesul și ne aduce bucurie.

Trăirea unei culturi noi face ca învățarea limbii să fie plăcută și semnificativă. Într-un fel reții „phrasal verbs” din manual (sau de la cursuri) și cu totul altfel le înțelegi și le ții minte atunci când le discuți cu un vorbitor nativ, în țara sa.

Călătoriile pot implica și situații neașteptate sau provocări lingvistice, dar copiii noștri învață să privească aceste momente ca pe oportunități de creștere și dezvoltare. Înfruntând provocările, motivația lor se intensifică, iar succesul în depășirea acestora aduce satisfacție și încredere în forțele proprii.

Descoperirea culturilor prin conversații autentice

4. Utilizarea practică a limbii:

Călătoriile îi încurajează pe copii să folosească limba în sarcini esențiale, precum a comanda mâncare sau a cere direcții, a găsi toaleta sau a cere ajutor în caz de pericol.

Aplicarea abilităților lingvistice în situații reale consolidează înțelegerea vocabularului și gramaticii.

Atunci când copiii folosesc limba pentru a comunica cu oameni reali și a-și îndeplini nevoile în timpul călătoriilor, învățarea devine mai concretă și mai relevantă pentru ei. Văzând utilitatea limbii în viața de zi cu zi, se simt motivați să continue să o învețe.

Sau, după cum zice și proverbul nostru vechi românesc: „Nevoia te învață.” ?

5. Interacțiune socială:

Călătoriile îi determină pe copii să își facă noi prieteni din medii lingvistice diverse. Cui nu i-ar plăcea să aibă prieteni pe Charlie din Regatul Unit, pe Max din State, pe Josephine din Franța sau pe Min Ho din Coreea?

Comunicarea cu alți copii (din altă țară) într-o limbă străină comună poate fi de asemenea de ajutor, pentru că dezvoltă practica lingvistică și încrederea în sine. Va fi interesant de observat la celălalt „greșelile” lingvistice pe care le face din cauza structurii specifice limbii sale native. De asemenea, sunt imediat evidente diferențele de pronunție, accentul specific pe care îl are fiecare persoană care învață limbi străine, precum și evoluția fonetică de-a lungul timpului.

Interacțiunile sociale interculturale le permit copiilor să vadă dincolo de stereotipuri și să înțeleagă că există multe asemănări între ei și copiii din alte țări, în ciuda diferențelor imediat evidente. Astfel, ei învață să vadă cu inima deschisă și să respecte diversitatea lingvistică și culturală.

Astfel de întâlniri lingvistice între copii din țări diferite devin punți către prietenie și înțelegere.

6. Depășirea barierei lingvistice:

Copiii învață să depășească barierele lingvistice prin metode creative de comunicare. Bineînțeles, conversația inițială e posibil să se petreacă preponderent prin limbaj nonverbal, sau folosind imagini-suport. Totuși, cu cât exersăm, mai ales cu nativii, cu atât progresăm mai repede.

Acest lucru dezvoltă reziliența și adaptabilitatea în învățarea limbilor străine, abilități de viață esențiale în contextul multicultural, globalist, al zilelor noastre.

7. Consolidarea memoriei:

Experiențele de călătorie stimulează reținerea și amintirea informațiilor lingvistice, prin crearea de amintiri durabile.

Copiii își amintesc mai clar limba învățată în timpul călătoriilor datorită legăturilor emoționale formate, dar și datorită memoriei senzoriale (peisajele văzute, aromele și gusturile locale, experiențele tactile).

Cât de ușor e să reții expresia „Sugohaseyo!” atunci când îți urează „Spor!” profesorul de coreeană lângă Universitatea din Seoul, după ce ți-a sugerat că ai putea deveni student acolo peste câțiva ani.

Experiențele neobișnuite și memorabile din timpul călătoriilor rămân întipărite în amintirile copiilor noștri pentru o viață întreagă. Aceste amintiri devin comoară, reactivând cuvintele și expresiile învățate, menținându-le proaspete și relevante în mintea lor.

8. Construirea conștiinței globale:

Călătoriile măresc perspectiva globală a copiilor, făcându-i mai deschiși și receptivi la limbi și culturi diverse. Practic, își dau seama că nu sunt „buricul pământului”, că lumea e imensă și oamenii care o locuiesc sunt extrem de diferiți (și asemănători, totodată).

Prin interacțiunea cu oameni din diferite țări, copiii devin mai conștienți de provocările globale cu care se confruntă omenirea, precum schimbările climatice sau problemele sociale. Această conștientizare îi motivează să devină cetățeni responsabili și implicați în rezolvarea acestor probleme.

Înțelegerea diversității lingvistice din lume devine o bază pentru cultivarea relațiilor internaționale. Asta le poate fi de folos atât la nivel educațional, profesional, cât și personal, atât în anii copilăriei, cât și mai târziu, ca adulți.

Construirea conexiunilor internaționale prin călătorii și prietenii

 Concluzie:

Călătoriile reprezintă o completare valoroasă la educația formală a copiilor, îndeosebi în studiul limbilor străine. Alături de jocurile didactice (fie ele digitale sau nu), ori cântece și rime, învățarea conversațională a unei limbi străine alături de vorbitori nativi, mai ales în contextul călătoriilor, reprezintă un instrument educativ deosebit de puternic!

Combinarea experiențelor imersive, înțelegerii culturale și utilizării practice a limbii accelerează dezvoltarea competențelor lingvistice.

Ca educatori lingvistici, încurajăm părinții să profite de oportunitățile de călătorie pentru a îmbunătăți parcursul de învățare a limbilor străine al copiilor lor.  

Construind punți lingvistice către prietenie și înțelegere, ei devin ambasadori ai unei lumi unite prin limbă și valorile comune. Prin interacțiunile lor cu alți copii, învață că limba este un mijloc puternic de a împărtăși bucurii și emoții, un liant pentru prietenie și armonie într-o lume multiculturală.

Într-o lume din ce în ce mai interconectată, investiția în învățarea limbilor străine devine mai valoroasă ca niciodată. Împreună, vom deschide orizonturi pentru copiii noștri, oferindu-le instrumentele necesare pentru a deveni cetățeni globali și încrezători într-un viitor multilingvistic.

Împărtășeste cu prietenii tăi
Caută
Articole recente

Vrei să înveți limba engleză ușor și rapid?

Încearcă acum cursurile Bright Kids. Prima ședință este gratuită!

FORMULAR ÎNSCRIERE

Nota: te vom contacta în maxim 48h de la primirea acestei cereri

Vrei să înveți limba engleză ușor și rapid?

Încearcă acum cursurile Bright Kids. Prima ședință este gratuită!

Acest website folosește cookie-uri pentru a îți personaliza experiența. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul cu Termenele și condițiile site-ului precum și cu Politica de confidențialitate.